כתבה עיתונאית, כדי שתיכנס לקטגוריה של 'פייק ניוז', אין צורך שתהיה כוזבת בעליל. השתקה של עניין או דחיקתו לשוליים מזייפות את המציאות לא פחות. קחו, למשל, את "קורבנות השלום", יותר מ-1500 נרצחים יהודים שאיבדו את חייהם בהרפתקה המופקרת של 'אוסלו'. מותם מושתק מפני שלא היה 'פוליטיקלי קורקט'. הוא סתר את הקונספציה השמאלנית של "השלום" וטואטא אל מתחת לשטיח כדי שחלילה לא יגרום לאנשים לחשוב ולהסיק מסקנות. לא כך היה גורלם של הרוגי מלחמת 'שלום הגליל', שמותם נוצל בציניות מרושעת כדי למרר את חייו של בגין. יום יום מנו לו מתחת לחלונות ביתו את קורבנות המלחמה, עד ששברו את רוחו. והתקשורת הובילה את הקמפיין הזה בחשק רב. והנה דוגמה נוספת מן הגירוש של שנת 2005, שעכשיו מלאו לו י'ג שנים: לא ניתן למצוא התגשמות יותר דרמטית של 'החטא ועונשו' מן הפשע הזה ,שהמציאו לו את הלשון הנקייה 'התנתקות'. שרון הצדיק את מעשה הנבלה בהבטחת תמורה של שקט ושלווה לכל עם ישראל, ובראש וראשונה ליושבי 'עוטף עזה'. התוצאות לא אחרו לבוא. במחנה האויב הכריזו שהטרור ניצח והיהודים ברחו והסיקו את המסקנה – קסאמים, מנהרות, שלוש מלחמות, הצתת הנגב המערבי, והעיקר: בניית איום צבאי חדש בדרום: עשרות אלפי חיילים, אלפי טילים, וכל זה ת.פ. או בתיאום עם האיום העיקרי שמצפון. מי יכול להכחיש שהמפלצת הזאת צמחה כתוצאה ישירה מן 'ההתנתקות' ההיא? איך אפשר להתעלם מן המסקנות המתבקשות? אולם המסקנות הללו מסוכנות למחנה השלום, כי הן שומטות את הקרקע מתחת לרגליו ועל כן הצניעו והשתיקו את הקשר בין גורם לתוצאה. כאלו מדינת הטרור חמאס נפלה מן השמים, סתם ככה. קשר סיבתי לגירוש? מה פתאום. לזה קוראים - 'פייק ניוז'! קרוב לעניין הזה חווינו לשם שינוי בתרחיש חיובי - תגובת קורבנות 'ההתנתקות' על הפשע הלאומי שנפלו לו קורבן. חששו, שמא אלפי המגורשים יהוו מוקד של מרירות ובמיוחד יטפחו דחייה והתנגדות לצה'ל, האגרוף שהמשטר השתמש בו להבאת האסון עליהם. לכל הפחות היה ניתן לצפות שהמתנחלים המגורשים, שבשעתו לא חדלו מלהזהיר מפני "קטיושות על אשקלון", יפתחו בקמפיין גדול של 'אמרנו לכם', במיוחד כלפי קיבוצניקים בעוטף עזה שליוו את האוטובוסים של הגירוש במחיאות כפיים. והנה, ראו זה פלא: שום דבר מעין זה לא קרה! חלק מן המגורשים הקימו יישובים חדשים וחלקם מצאו כוח נפשי לשוב ולהתנחל – ביהודה ושומרון. בלי 'אמרנו לכם', ללא התנצחות. הנס הגדול התרחש בצבא. מי שחשש לגל של סרבנות התאכזב לטובה. חובשי הכיפות לא החרימו את צה'ל, מתנחלים צעירים גודשים יחידות לוחמות ואף מובחרות. הציבור המוכה והמושמץ גילה בגרות, אצילות נפש ופטריוטיות ללא תנאי. המדהים הוא, שלכל הדרמה הזאת אין ולא היה זכר בתקשורת. לא בעמודי החדשות, לא בטורי הדעות, לא במאמרי עומק. סופו האופטימי של סיפור הגירוש שבשעתו ריתק את כל העולם – "יוק", כאלו לא היה! למה? כי הוא מתאר אחת משעותיה היפות של החברה הישראלית, ועל הכל – את ניצחון הציונות, גם על אויביה מבית. זה כבר לא 'פייק ניוז', זה - 'נו ניוז'! לכל האמור לעיל - הקורא מתבקש להתייחס כאל הקדמה לסיפור הבא, שגם הוא לא כיכב בכותרות, ואני מצאתי אותו ביומן של 'מקור ראשון' מ-10.8.18, פרי עטו של חגי סגל. הסיפור מתרחש מסביב לקיבוץ כרם שלום, שמהותו המקורית מתוארת בוויקיפדיה כך: "בשנות ה-70 נודע כמעוז של אידיאולוגיה שמאלנית ויונית. חברי הקיבוץ הובילו הפגנות, אירועים ועצומות - בין היתר נגד ההתנחלויות ברצועת עזה..." בשנת 1995 התפרק הקיבוץ ומרבית חבריו עזבו. ערב הגירוש מגוש קטיף התפנה הקיבוץ ליומיים כדי לאפשר למשטרה ולצבא לתרגל בו 'פינוי אלים של אזרחים מבתיהם'. לאחר ההיסטוריה המפוארת הזו נכנסו חברים חדשים לקיבוץ, שהחליטו לפתוח אותו גם בפני חברים דתיים. "שינוי המין" הזה חולל פלאים והקליטה הגיעה לממדים שחייבו בניית בתים חדשים. אולם – מי יממן בנייה במקום רחוק ומסוכן כל כך? בצר לו, פנה גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול ואיש הקיבוץ הארצי של השומר הצעיר, ל"אמנה", תנועת הבנייה של ההתנחלויות מיסודו של 'גוש אמונים'. ירקוני כתב למזכ"ל אמנה, 'זמביש' המפורסם: "אני פונה אליך בבקשה לסייע לקיבוץ בפרויקט זה, שהינו בעל חשיבות לאומית מהמעלה הראשונה. מן הידוע הוא, כי אמנה הוא הגוף שצבר את הידע הרב ביותר בהקמת בתי אגודה, וניסיון זה אין לו תחליף". כותב המכתב ידע, היכן צברה אמנה את "הניסיון שאין לו תחליף": בהתנחלויות ביהודה ושומרון. הוא גם יודע, שההתנחלויות הן חוד החנית של תנועת 'ארץ ישראל השלמה', שהשומר הצעיר רואה בה את קץ המדינה היהודית, פשיזם ותזכורת "לימים אפלים". ואת התנועה הזאת מזמין ראש המועצה, מסתמא איש מרצ, לפרויקט משותף "בעל חשיבות לאומית מהמעלה הראשונה"! רק בגוש עציון המקורי, לפני 70 שנה, ראינו לאחרונה גוש קיבוצים דתי ביחד עם קיבוץ של השומר הצעיר (רבדים). ההגיעו ימות המשיח? כל הכבוד לירקוני, שהתעלם מן הקליפות השקריות ומצא את הדרך אל היסוד היהודי והציוני המשותף, ועל הדרך גם שידר במעשהו זה: אחים אנחנו! וכל הכבוד לזמביש שנענה לו (ולקיבוץ מנרה, לו סייע לבנות 20 בתים), ובכך הביע מצדו את תודת מפעל ההתנחלויות לאבות המייסדים שעל שמם רשום פטנט ההתיישבות. שני הצדדים הראו, מה יותר חזק מכל דמגוגיה ופוליטיקה: הציונות הישנה והטובה! הכל יש בסיפור הזה, ובכל זאת - אל תקשורת המיינסטרים הוא לא הגיע. 'פייק ניוז' כבר אמרנו?
רבה הראשי של קריית שמונה, ראש ישיבת ההסדר בעיר ומזקני ובכירי רבני הציונות הדתית הרב צפניה דרורי, שיגר הבוקר (ד) מכתב לנשיאי ועדת הרבנים לבחירת מועמד מוסכם לתפקיד הרב האשכנזי הראשי לישראל שבו הוא מביע תמיכה בתלמידו הרב מאיר כהנא. "לכבוד חברי הוועדה, בנשיאות ידידינו היקרים הרב יעקב אריאל, הרב זלמן מלמד, והרב דב ליאור", פתח הרב דרורי את מכתבו. "שמח ליבי בראותי כי תלמידי היקר, הרב מאיר כהנא שליט"א, מבכירי תלמידנו, אשר הוא לי כבן, המכהן כיום כאב"ד באשקלון ת"ו, נענה להצעה והציג את מועמדותו לתפקיד הרם של הרב הראשי לישראל". "אני סבור שידיו רב לו בעולמה של תורה", הוסיף הרב דרורי. "יושרו ורוחו הגדולה בוודאי יוסיפו הרבה להגדלת אור התורה בישראל. אדם ישר, ודעותיו סדורות, איש חכם ונבון, נחמד ואהוב על הבריות, ואין ספק שהוא יצליח להנהיג את הרבצת התורה בישראל ע"י הרבנות הראשית באופן ההגון ביותר. הרב כהנא נושא כתר כהונה, כתר תורה, וכתר מלכות. ובטוחני כי ירומם את קרנה של הרבנות הראשית בעומדו בראשה". הרב צפניה דרורי מדגיש במכתבו את גדלותו התורנית של הרב כהנא תוך חיבור מתמיד לחיי המעשה. "בכך זוכה אני לראות במימוש דרכו של מו"ר הרב צבי יהודה זצ"ל אשר קרא לנו לגדל תלמידי חכמים של דור התחייה, המאירים את העולם באור של תורה וחסד, ביושר דעת ובחיבור לעולם המעשה, והמסוגלים להנהיג את הדור בדרכו של מרן הראי"ה זצ"ל", כתב. הרב מאיר כהנא נחשב לאחד מתלמידיו הבולטים של הרב צפניה דרורי, ראש ישיבת ההסדר בקריית שמונה, בה למד הרב כהנא במשך שבע שנים לפני שהחל במסלול הדיינות. לרב דרורי היכרות מעמיקה עם הרב כהנא שנחשב מבאי ביתו הקרובים ביותר של הרב ומשפחתו וזכה לאורך השנים לאלפי שעות של לימוד משותף, שיחות והתייעצויות. הרב דרורי חותם את מכתבו בפניה לחברי הוועדה לראות את תלמידו כמועמד המוסכם לתפקיד, וככזה שמסוגל להשיב את כבודה של הרבנות הראשית ולהטיב את החיבור שלה עם הציבור. "בטוחני כי כשיקבל עליו את המשא הנכבד של הנהגת הרבנות הראשית, יזכה עם ישראל בהנהגה הראויה לדורנו, ושם שמיים יתאהב בפיו על כל הבריות, קטנים כגדולים, וכל רבני ישראל יראו שוב בכבודה של הרבנות הראשית לישראל. ייתן ה' בינה בלבבכם, לסייע להעמיד את הרב כהנא לתפקיד, ויהי רצון שתשרה שכינה בכל פועלכם. אוהבכם, צפניה דרורי". ביום ראשון הקרוב תתכנס וועדת הרבנים בראשותו של הרב יעקב אריאל, מזקני רבני הציונות הדתית, ובסיום הכינוס ולאחר הצבעה יוחלט מי יהיה המועמד מטעם הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי האשכנזי בבחירות שיתקיימו באוגוסט. הכינוס יתקיים ברמות שפירא בבית מאיר. הרבנים המגישים את מועמדותם בימים אלו להנהלת הוועדה, יופיעו בפני כלל הרבנים שבוועדה במהלך הכינוס. נציין כי ישנם מועמדים כמו רב העיר נתניה הרב קלמן בר ויו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו שלא מתכננים להופיע בפני ועדת הרב אריאל, מהלך שעשוי להפחית בכוחה של הוועדה שכן יהיו מועמדים ציוניים נוספים לתפקיד הרב הראשי מלבד המועמד שייבחר בוועדה. "הוועדה תכלול עשרות רבנים המייצגים את כלל גווני הציונות הדתית", אמר הרב אריאל. "אנחנו כל כך שמחים שבזמן בחירת השמות לוועדה היו לנו 'צרות של עשירים' המוכיחות את תפארתו של הציבור ורבותיו. לכן, נאלצנו להסתפק בנציגות בלבד בלי האפשרות לתת למאות רבות של רבני הציונות הדתית את האפשרות להיות חלק מהוועדה, ואין זה אומר דבר וחצי דבר על אלו שבפנים אל מול אלו שלא. לא רק זאת, אישורי ההגעה של עשרות הרבנים מכלל הציבור הציוני דתי מבטאים באופן המדויק ביותר את דברי חז"ל - תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם". ביחס לפניית תנועת אמונה באשר לייצוג נשי בוועדה אמר הרב אריאל: "הרב הראשי נבחר בסופו של דבר בגוף בוחר המורכב מרבנים ואישי ציבור, גברים ונשים, דתיים ושאינם דתיים. הרב הראשי אף נדרש בתפקידו לכלל האוכלוסייה. וועדת הרבנים שתתכנס ביום ראשון הקרוב, כשמה כן היא - להביא המלצה רבנית לרב שייבחר על ידי כלל הרבנים שבוועדה". בתוך כך, ח"כ משה סעדה מהליכוד הגיש הצעת חוק שתעלה את גיל ההתמודדות לתפקיד הרב הראשי לישראל, באופן שיאפשר לרב יעקב שפירא להתמודד לתפקיד למרות שמלאו לו יותר משבעים שנה. החוק יכלול סעיף הקובע כי רב שעבר את גיל 70 יוכל להתמודד רק אם זו עבורו הפעם הראשונה, כדי למנוע מהרב שלמה עמאר להתמודד לתפקיד - צעד שממנו חוששים במפלגת ש"ס. בתגובה להצעת החוק של סעדה אמר הרב אריאל: "הוועדה תתכנס ביום ראשון כמתוכנן, והנושא יועלה בפני הוועדה". בראש הוועדה יעמוד הרב אריאל. בנשיאות הוועדה יעמדו יחד עם הרב אריאל הרב זלמן ברוך מלמד והרב דב ליאור. בהנהלת הוועדה יחד עם הרב אריאל יעמדו הרב אליהו בלומנצויג ראש ישיבת ההסדר בירוחם לשעבר, והרב דוד דודקביץ רב הישוב וראש ישיבת רועה ישראל ביצהר. למזכירות הוועדה מונו ראש ישיבת ההסדר בטפחות הרב אייל גריינר, ויניב סופן ששימש במשך שנים ארוכות כאיש אמונו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל.